Presentation av företaget
The Story Lab AB är kommunikationskonsulter som skapar berättelser och upplevelser för att kommunicera ett budskap. Deras erbjudande bygger på storytelling, interaktiv kommunikation, kreativ ledning och upplevelsedesign. The story lab använder sig av deltagarkultur: berättelser där målgruppen deltar aktivt och inte är passiva mottagare eller publik.
The Story Lab vänder sig till tre slags kunder:
• Stora företag som vill kommunicera förändring och utveckling till medarbetare. Kunder: ex. Skanska, Fortum, Volkswagen.
• Offentlig sektor, i Sverige och internationellt, som vill kommunicera med medarbetare och invånare. Kunder: ex. Mälardalsrådet, Hollands miljödepartement och Visit Sweden.
• Upplevelseindustrin där deras kunder vill ge publiken/konsumenten möjlighet till interaktion och medskapande. Kunder: ex. Sveriges Television och Riksteatern.
The story lab består i dagsläget huvudsakligen utav tre personer; Mattihas, Katarina och Nils, varav det bara är Nils som ägnar hela sin tid till the story lab. De andra två jobbar även inom Cordial. Cordial är management konsulter med erbjudanden inom strategi, marknadsföring, ledarskap, kommunikation, struktur och process. Förutom att vissa jobbar inom både Cordial och the story lab så finns det andra starka kopplingar, de sitter tex i samma lokaler.
Uppgifterna
För att skapa en överblick över vad jag gjorde och för att ni ska förstå vad jag syftar till senare så går jag igenom de tre projekt som jag huvudsakligen arbetade med under tiden jag var på the story lab, självklart gjorde jag även andra saker.
Tortola
Det första jag började göra när jag kom till the story lab var spelet Tortola, ett spel vars övergripande syfte var att förbättra samarbetet på arbetsplatser. Tanken är att spelet kan pågå i en till två veckor och där man bara använde ett par minuter varje dag till det och som spelades på en tavla som satt på en central plats i företaget. Jag ville också på något vis uppmana till samarbete och kommunikation. Processen att göra spelet var mycket typisk. Jag formulerade en idé och gick sedan rakt på speltester. Först speltestade jag bara det grundläggande, de så kallade ”core mechanics”, med en riktig fulprototyp. Prototypen utvecklades efterhand genom speltestningar och det blev allt mera av ett spel. Det största speltestet jag hade var med sex personer från Cordial och The story lab, och det varade i två veckor. Efter speltestesten hade jag enskilda intervjuer eller gruppintervjuer med alla och vidareutvecklade min metod för att ta vara på svaren i intervjuerna. Spelet är i princip klart, krävs en del finputsning dock.
Riksteatern
I mitten av min praktikperiod så hjälpte jag Katarina med att göra en presentation till Riksteaterns inspirations helg, där hon skulle hålla en föreläsning. Presentationen skulle handla om relationsmarknadsföring och hur man talar till olika målgrupper och hur man kan engagera olika målgrupper. Min uppgift i det hela var att leta fram information om bl.a. relationsmarknadsföring och börja göra en PowerPoint utav det. Jag skulle också se över vad man skulle kunna göra kring ett par stycken skådespel för att de skulle få lite tydliga exempel på relationsmarknadsföring och deltagarkultur. Hon använde allt jag hade skrivit och la bara till lite eget och presenterade det för riksteaterns medlemmar, som tyckte att presentationen var bra.
Cordials spelregler
En uppgift som jag fick var att skriva spelregler till Cordial. Alltså beskriva företaget som om det vore ett spel. Först när jag fick uppgiften visste jag inte riktigt hur jag skulle göra det. Det första jag gjorde var att försöka ta fram vilka frågor som jag ville ha svar på för att kunna beskriva Cordial. Utifrån de frågorna hade jag intervjuer med folk som jobbar på Cordial och tog fram fakta ur ett antal av Cordials företagsdokument
En mindre uppgift
Under min första vecka på The story lab så fick jag följa med på ett säljmöte där the story lab försökte sälja in sitt koncept till ett företag. Under det mötet fick jag ett par idéer om vad företaget skulle kunna göra. Utifrån idéerna jag fick skapade jag med handledning från Nils en idésäljpresentation. Tyvärr tog det tid innan någon hade möjlighet att pressentera den för företaget och när det väl fanns möjlighet för det var jag bortrest och tyvärr lyckades idéerna inte säljas in.
Utvärdering av mina mål med lian
Inför LiAn och under LiA periodens början så satte jag upp ett antal mål för att göra det tydligare både för mig och för min handledare vad jag ville ha ut utav LiAn. För mig känns det som om de viktigaste målen blev uppfyllda.
Jag vill vara med i ett typiskt story lab projekt.
Mitt syfte med det här målet var att se hur storylab jobbar genom att vara delaktig i något projekt. Genom projekten ”riksteatern” och ”Cordials spelregler” och genom att jag har varit där och följt deras arbetet känner jag att jag har en mycket tydlig bild av vad de gör.
Jag vill förstå i praktiken hur storytelling kan användas.
Förutom att få en övergripande förståelse för vad The story lab gör så ville jag också förstå ett utav verktygen de använder – storytelling. De projekten som jag var med i handlade inte direkt om storytelling, men min förståelse om vad det har ändå ökat. Både genom att jag själv har läst om det, samt genom samtal med och genom att se deras arbete.
Jag vill öva på att skapa spel eller annat med spelinslag.
Jag ville också får möjlighet att öva på det jag lärt mig i utbildningen om att designa spel, vilket jag också upplever att jag har fått göra i och med att jag skapade spelet Tortola och även till stor del i uppgiften Cordials spelregler, även om jag inte designade något där utan snarare beskrev vad som faktiskt finns utifrån ett spelperspektiv
Jag vill testa att jobba med kunder och utefter de begränsningar som de ger.
Det enda som jag gjort där det inte funnits någon kund är spelet Tortola, i de andra projekten har det på något vis funnits en kund inblandad. Riksteatern är ett tydligt exempel på det eftersom det var ett beställningsarbete.
Sedan ville jag allmänt utvecklas och ha mycket att göra och gärna jobba så mycket som möjligt i samarbete med The story lab, och det målet tycker jag att jag har uppfyllt.
Handledningen
Handledningen på the story lab var bra, det känns som om jag fick den handledning som jag behövde. Det kändes som om de ansträngde sig för att jag skulle komma in i företaget och känna mig välkommen där. De första veckorna hade jag korta morgonmöten med Nils, vilket hjälpte till att komma in. Löpande hade jag också möten inom de olika uppgifterna jag jobbade med och ett par gånger hade vi längre möten som handlade om min utveckling. Stor del av tiden satt jag själv och jobbade, men jag hade hela tiden tillgång till att fråga om det var något som jag behövde hjälp med.
Slutgiltig reflektion
Jag känner att jag fick ut otroligt mycket av min LIA, jag fick se hur deras företag fungerar, prova att utveckla ett spel, undersöka ett företag utifrån ett spelperspektiv och mycket, mycket mer och jag hoppas att de kände att de fick ut något av att ha mig där. Det var också spännande att vara i den miljön, jag har aldrig förut varit i en kontorsmiljö på det sättet.
Jag upplever at det är svårt att komma in i företag som praktikant och förstå vilken roll borde ta. Det gick lättare den här gången än vad det gjorde förra gången, men det känns fortfarande svårt. Jag följde deras kontorstider, vilket till att börja med kändes ganska ovant, men på många vis var det bra. Det var lätt att få saker gjorda när jag hade fasta tider jag skulle sitta med det och inte så mycket som störde. Ibland var det ändå svårt att ta tag i att göra saker och vid andra tillfällen fanns det för lite att göra.
Jag hann ändå med att göra en hel del på mina tio veckor och det kändes bra. Även om inte spelet Tortola blev helt klart, så var det inte långt ifrån att det blev det och de andra uppgifterna som jag gjorde blev klara. De tog sig tid med mig och jag fick bra möjligheter till att jobba, både platsmässigt och rent resursmässigt, bl.a. genom att jag fick låna en bärbar dator under hela min tid där.
Lämna en kommentar