Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 18 november, 2007

Efter en dag fylld av upplevelser och lärdomar sitter jag här på min kammare och försöker reflektera över vad det är jag varit med om. Var det en skogstur? Eller var det en snillerikt inriktad ledarskaps utbildningsbörjan?
Allt började med förväntningarna innan, som skapades när vi fick höra att vi skulle påbörja kursen med att tillbringa en söndag på okänd ort. När dagen väl var inne så visste vi bara att vi skulle till Jonsered och ut i skogen och att vi därför borde förbereda oss på skogsterräng. Vi visste iofs också att det skulle handla om ledarskap och vi kände dem som skulle hålla i kursen. Att på detta sätt bygga upp förväntningarna och att inte berätta i detalj vad man ska göra är ett intressant sätt att lägga upp det på.
Hela dagen var sedan uppbyggd som en hel process, som både en visuell och mental vandring. Vi fick möjlighet att reflektera över oss själva som ledare. Detta gjorde vi genom en swot samtidigt som vi vandrade en liten bit själva. Som alltid kände jag att jag hade lättast att se mina svagheter, där den största fortfarande är osäkerhet i att vara ledare. Trotts denna osäkerhet så tror jag att jag har möjlighet att genom träning bli en bättre ledare.
Under tiden som vi vandrade skulle vi också komma på en fråga som handlade om ledarskap. Jag ställde frågan ”Varför behövs det en ledare”. Egentligen så spann frågan vidare på en diskussion som jag haft tidigare i veckan där vi hade pratat om svårigheter i en annan grupp som inte ville inse att det kunde vara bra att ha någon slags ledare.
Under dagen genomförde vi två stycken miniaktivets projekt, den första genomförde tidigt och det andra i slutet. Vi behöll samma grupper i de båda projekten, den största skillnaden mellan dem var processen att skapa aktiviteten. I den första så var processen fi för oss att bestämma, i den andra så styrdes vi mera. Det var intressant att ha en pinne som gick runt och bestämmande ledarskapet som vi hade i övning två. Då fick alla changsen att bli tilldelad att ta ledarrollen och man fick även se hur olika människorna reagerade.
I sin helhet tyckte jag att dagen var mycket inspirerande och att den innehöll många intressanta diskussioner, som tex diskussionen om tillit och hur det fungerar. Att tilliten är en bräcklig konstruktion som så snabbt kan raseras om man känner att man inte kan lita på någon. Är tillit beroende på att man kan leverera?
Min förhoppning är att jag via den här dagen har tagit ett steg närmare att bli en bra ledare.

Read Full Post »